اهمیت خدمات پس از فروش چیست؟


مشتریان دارایی‌های با ارزش هر کسب و کاری هستند. بنابراین رضایتمندی آنها از اولویت های اصلی هر سازمانی است. خدمات پس از فروش به تمام کارهایی اطلاق می‌شود که شما پس از تکمیل خرید مشتری برای رضایتمندی و جلب نظر دوباره او استفاده می کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد اهمیت خدمات پس از فروش و تکنیک های آن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

 اهمیت خدمات پس از فروش کدام است؟

خدمات پس از فروش به تمام فرایندهای متنوعی گفته می شود که سازمان در جهت رضایت مشتری از محصولات و خدمات شرکت انجام می دهد. اهمیت خدمات پس از فروش به قرار زیر است:

  • خدمات پس از فروش اطمینان می یابد که محصولات و خدمات مطابق با نیازها و انتظارات مشتری بوده و حتی از آن فراتر رفته است.

  • خدمات پس از فروش شامل فعالیت هایی است که از طریق آن شرکت درمی یابد آیا مشتری از محصول و یا خدمت راضی بوده است و یا خیر.

  • نیازها و خواسته های مشتری باید مرتفع شود. به این صورت آنها به مبلغان شرکت تبدیل می‌شوند. تبلیغات دهان به دهان یکی دیگر از جنبه های اهمیت خدمات پس از فروش است.

  • مشتریان راضی و خوشحال با خود افراد دیگری را به همراه می آورد و در نتیجه باعث افزایش درآمد و فروش بلند مدت سازمان می شوند.

  • خدمات پس از فروش نقش حیاتی در تقویت رابطه بین سازمان و مشتری ایفا می کند.

  • مشتریان شروع به اعتماد به برند کرده و احتمال اینکه مجدداً از شرکت خرید کنند افزایش می یابد.

  • همچنین به مشتریان نشان می دهد که کسب و کار شما برای آنان ارزش قائل است و در صورت نیاز از آنان پشتیبانی می‌کند.

  • خدمات پس از فروش فرصتی برای فروش محصولات مرتبط فراهم می‌کند.

  • انواع خدمات پس از فروش

    تنها گفتن عبارت از «خرید شما متشکریم» و «با یکدیگر در تماس باشیم» کافی نیست. بلکه موفقیت بلندمدت بر پایه روابط واقعی و قوی استوار است. بنابراین خدمات پس از فروش باید دارای کیفیت بسیار بالایی باشد تا باعث رضایت مندی و وفاداری مشتری در بلند مدت شود.

     به عبارت دیگر، هرچه به مشتری خود اهمیت دهید، احتمال اینکه آنها با اشتیاق بیشتر به سوی شما بازگردند بیشتر است. آنها به سفیران و صدای مورد اعتماد برند شما تبدیل می شوند و در رسانه های اجتماعی برند شما را تبلیغ می کنند. حال که به اهمیت خدمات پس از فروش واقف شدید در ادامه چند روش برای رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش معرفی می کنیم:

    • اطلاعیه تعطیلات

    تعطیلات بهانه خوبی برای احیای مجدد وفاداری مشتری است. به مشتریان بگویید در کدام روزها باز یا بسته هستید و چه زمانهایی محصولات خود را با حراج و تخفیف ارائه می دهید. این کار یک فرصت دیگر برای شروع چرخه مجدد فروش است.

    • ارسال تبریک تولد

    تنها یک ایمیل حاوی ارسال تبریک تولد به همراه یک کارت هدیه یا کوپن تخفیف می تواند بسیار قدرتمند عمل کند. اینکار باعث دسترسی دوباره به مشتریانی می‌شود که برای مدتی از برند شما فاصله گرفته اند. استفاده از ایمیل های خودکار حاوی تبریک تولد می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

    • نظرسنجی

    آیا تاکنون از مشتریان خود پرسیده اید چه احساسی دارند؟ آنها تمایل دارند در نظرسنجی های منظم نظر خود را از خدمات و محصولات شما ارائه دهند. برخی کسب و کارها پس از تکمیل نظرسنجی یک کوپن در اختیار مشتری قرار می‌دهند. به این صورت مشتری ترغیب به ارائه بازخورد و دریافت ارزش در ازای آن می‌شود.

    • یک تماس تلفنی ساده

     ارتباط با مشتری در قلب روابط کسب و کار قرار دارد. بنابراین طی چند روز پس از فروش با مشتریان خود تماس بگیرید. به این صورت می توانید نکات کلیدی، چه خوب چه بد در مورد محصولات و خدمات خود بیاموزید. آنان را ترغیب به خرید مجدد نکنید. تنها به گفته های آنان گوش دهید. اگر  به تماس شما پاسخ ندادند، نگران نباشید. یک پیام تشکر ساده برای خرید آنها بگذارید و بگویید که برای پاسخگویی به سوالاتشان در دسترس هستید. متخصصان فروش باید در تماس مداوم با مشتری باشند. هرگز از تماس ها، ایمیل‌ها پیام های آنان غافل نشوید.

    • حمایت کافی از آنان انجام دهید

    به مشتریان در  نصب، نگهداری و راه اندازی یک محصول خاص کمک کنید. متخصصان فروشی که به فروش لپ تاپ و وسایل الکترونیکی می پردازند باید اطمینان یابند که این وسایل به خوبی کار می کنند. همچنین فروشندگان سیم کارت موبایل باید اطمینان یابند که شماره مشتری پس از خرید بلافاصله فعال است.

    • جبران خسارت

     همه کالاهایی که شکسته و آسیب دیده اند باید سریعا توسط تیم فروش تعویض شوند. مشتریان را آزار ندهید. به گلایه‌های آنان گوش دهید تا آنها احساس راحتی کنند. بخشی در وب سایت را به ثبت شکایت مشتری اختصاص دهید. هر سازمان باید دارای تلفن خدمات پس از فروش باشد که مشتریان بتوانند با آن تماس بگیرند و سوالات و شکایات خود را مطرح کنند. متخصصان خدمات مشتری باید سریعاً به سوالات آنان پاسخ دهند و مشکلات را بلافاصله حل کنند.

    • گارانتی

    یکی از مهمترین نکات خدمات پس از فروش گارانتی محصولات و ضمانت کالاها است. به این صورت در مدت زمان مشخص پس از خرید محصول کالا می تواند تعمیر و یا جایگزین شود.

    • بسته بندی با کیفیت

    بسته بندی با کیفیت یکی دیگر از تکنیک های خدمات پس از فروش است. سرمایه گذاری بر روی بسته بندی با کیفیت باعث ارتقای نام تجاری شرکت می شود. به عنوان مثال استفاده از بسته بندی های قابل بازیافت و در عین حال شیک و محکم جایگزین خوبی برای کیسه های پلاستیکی است که می تواند به شهرت برند در حمایت از محیط زیست کمک کند.

    • تقاضای توصیه

    در صورتی که مشتری از محصولات و خدمات شما مشتری راضی باشد از او بخواهید که شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کند. معمولاً مشتریان خوشحال مایلند تا شما را به دیگران معرفی کنند. در نظر داشته باشید که توصیه آنها بسیار بیشتر از تبلیغات می تواند اثربخش باشد.

    • حفظ ارتباط

    به طور مرتب از طریق ارسال خبرنامه الکترونیکی و یا ایمیل با مشتریان خود در ارتباط باشید. او را در مورد موضوعاتی که علاقه‌مند است آگاه سازید و یا با ارائه اطلاعات از طریق مقاله، فیلم، راهنما و وبینار به آنها در زمینه نیازهایشان مشاوره دهید. با حفظ ارتباط مداوم، تخصص و حرفه ای بودن خود را نشان می دهید. اگر به مشتریان تمام اطلاعاتی که نیاز دارند ارائه دهید به سراغ کسب و کارهای دیگر نمی روند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

mobile-navبا ما تماس بگیرید
۰۲۱۱۲۳۴۵۶۷۸۹