نکات طلایی بازاریابی تلفنی که هر بازاریابی باید بداند


بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ به تکنیک بازاریابی مستقیم دو طرفه ای گفته می‌شود که در آن بازاریابان تلفنی محصولات و خدمات شرکت را از طریق تلفن به مشتریان معرفی می کنند. از طرفی بازاریابی تلفنی از تلفن برای ایجاد علاقه، ارائه اطلاعات، ایجاد فرصت، دریافت بازخورد مشتری و قرار ملاقات نیز استفاده می کند.

با اینکه بازاریابی تلفنی عمدتا از تماس تلفنی برای برقراری ارتباط با مشتری استفاده می کند، اما بازاریابان از روش های دیگری مانند ارسال فکس و حتی تماس های ویدئو کنفرانس نیز از این روش استفاده می کنند.

 مثال از بازاریابی تلفنی

به عنوان مثال یک شرکت خرده فروشی از طریق تماس شما را تشویق به بازدید از مجموعه محصولات آنها به همراه کد تخفیف می کند. این مورد چیزی نیست به جز بازاریابی تلفنی.

اهداف بازاریابی تلفنی

 بازاریابی تلفنی با اهداف زیر صورت می گیرد:

  • ایجاد آگاهی در مورد محصولات و خدمات

  • رزرو سفارشات

  • انجام نظرسنجی های بازار

  • دعوت از مخاطبین به بازدید از فروشگاه

  • تنظیم قرار ملاقات

مزایای بازاریابی تلفنی

 مزیت اصلی بازاریابی تلفنی این است که به سرعت باعث ایجاد انگیزه و علاقه در مشتری نسبت به محصولات و خدمات شرکت می شود. علاوه بر آن بازاریابی تلفنی دارای مزایای زیر است:

  • خدمات شخصی تری به مشتری ارائه می‌دهد

  • باعث ایجاد ارتباط فوری و قوی با مشتری می شود

  • قلمرو فروش را گسترش می دهد

  • باعث دستیابی به مشتریان بیشتر می‌شود

  • به مشتریان فعلی و جدید به طور هدفمندتری خدمت رسانی می کند

  • مسائل فنی و تکنیکی را واضح تر توضیح می دهد

  • به نتایج قابل اندازه گیری می رسد

 معایب بازاریابی تلفنی

با این حال بازاریابی تلفنی دارای معایب چندی است که باید به آنها توجه داشته باشید:

  • بازاریابی تلفنی می‌تواند آزاردهنده باشد، به ویژه اگر در هنگام شب با مشتری تماس برقرار شود

  • آموزش کارکنان می تواند زمان بر و پرهزینه باشد

  • بسیاری از افراد شماره های ناشناس را پاسخ نمی دهند و ممکن است آن را اسپم تلقی کنند

  • در صورتی که به شکل حرفه ای صورت نگیرد باعث ضربه به شهرت شرکت می شود.

  • هزینه ایجاد لیست مشتری زیاد است

  • ممکن است جایگزین تیم فروش شود و این برای کارمندان خوشایند نباشد

  • انواع بازاریابی تلفنی

    بازاریابی تلفنی دو نوع عمده دارد که به آنها بازاریابی ورودی و بازاریابی خروجی می گویند.

    بازاریابی تلفنی ورودی

    در بازاریابی ورودی مشتری خود اقدام به برقراری تماس با شرکت می کند، علاقه خود را نشان می دهد و خواستار ثبت سفارش، ثبت نام و یا تعیین وقت قبلی است.

     به عنوان مثال یک مشتری در روزنامه، آگهی فروش وسایل الکترونیکی را می بیند. سپس به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد تخفیف موجود است. در این مورد، مشتری باید با فروشنده تماس تلفنی برقرار می کند تا از این طریق به سوالات او پاسخ داده شود

     بازاریابی تلفنی خروجی

    در بازاریابی تلفنی خروجی، بازاریابان تلفنی توسط شرکت استخدام شده و با هدف فروش مستقیماً با مشتری تماس می گیرند. به عنوان مثال، شرکت های اینترنتی برای ارتقا و به روز رسانی افزایش سرعت اینترنت با مشتریان تماس برقرار می کند و به آنان پیشنهاداتی را ارائه می دهند.

  • 8 نکته برای بازاریابی تلفنی موثر

    یک برنامه داشته باشید

    قبل از شروع بازاریابی تلفنی اطمینان یابید که برای انجام آن یک هدف در ذهن دارید. اگر هدف از این کار جمع آوری آدرس ایمیل است می توانید این آدرس ها را از اولین نقطه (از هر کسی که به تلفن پاسخ می‌دهد) جمع ‌آوری کنید. اگر قرار است با یک تصمیم گیرنده خرید صحبت کنید، باید راهی برای متقاعد کردن او در اولین برخورد داشته باشید.

    از یک متن نوشته شده استفاده کنید

    پس از اینکه هدف خود را تعیین کردید، باید یک متن کوتاه تهیه کنید. به عنوان مثال اگر قرار است از طریق تماس، آدرس ایمیل جمع آوری کنید متن زیر می تواند به شما کمک کند:

    «سلام من محمدی هستم. از طرف شرکت طراحی لوگو تماس می گیرم. تمایل دارم برای مدیر بازاریابی شما یک ایمیل معرفی از خدمات مان ارسال کنیم. لطفاً نام و آدرس ایمیل خود را بفرمایید.»

    لازم نیست این متن پیچیده باشد، بلکه تنها راهنمای شما جهت پیشبرد مکالمه و همینطور تمرکز بیشتر است.

     آرام و واضح صحبت کنید

    طبیعی است که هنگام شروع مکالمه کمی مضطرب باشید. گاهی اوقات مضطرب بودن ممکن است باعث تند خوانی متن پیش رویتان شود. برای اینکه کمی از اضطراب خود بکاهید می توانید بازوهای خود را در دو طرف پهلوی بدن پایین آورید تا کمی فشار بر روی دیافراگم خود وارد کرده و از سرعت بکاهید. با کاهش سرعت صحبت های شما صادقانه تر به نظر می رسد صداقت اصل مهم هر کسب و کاری است.

     آمادگی شنیدن کلمه «نه» باشید

     گاهی اوقات ممکن است پاسخ های دلسرد کننده ای دریافت کنید. ناراحت و مایوس نشوید. بحث خود را مودبانه ادامه دهید. اما برخی اوقات «نه» به معنای واقعی «نه» است. خود را به جای طرف مقابل بگذارید. قرار نیست همیشه پاسخ شما «بله» باشد. به جای آن از شخص مخاطب به خاطر زمانی که در اختیار شما قرار داده تشکر کنید و یک روز دیگر دوباره تماس برقرار کنید.

    بازاریابی تلفنی نیاز به پشتکار فراوان دارد تا به نتایج خوب دست یابد.

     همیشه تماس خود را مودبانه به پایان برسانید

    چه از تماسی که گرفته اید به نتیجه برسید و چه نرسید، همیشه از شخص مقابل تشکر کرده و مکالمه را مودبانه به پایان برسانید. البته لازم است که در تمام طول تماس خود رعایت ادب را به جا آورید.

    تمرین باعث پیشرفت می شود

    شاید بازاریابی تلفنی در ابتدا برایتان ناملموس و چالش برانگیز باشد. اما همیشه اولین تماس، تماس کاملی نیست. به یاد داشته باشید که بدترین چیزی که می تواند اتفاق بیفتد این است که پاسخ «نه» بشنوید. اما نمی تواند به بدی زمانی باشد که شما اصلاً تماس نگیرید.

    در تماس های خود به قولی که داده اید عمل کنید

    اگر بعد از تماس قول داده اید که یک ابزار بازاریابی بفرستید این کار را حتما انجام دهید و آن را برای روز دیگر به تعویق نیاندازید. نباید وقت مشتری را هدر دهید و او را منتظر قول خود نگه دارید. در غیر این صورت او دیگر تماس شما را پاسخ نمی دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

mobile-navبا ما تماس بگیرید
۰۲۱۱۲۳۴۵۶۷۸۹