نحوه صحیح برنامه ریزی در زندگی

همه ما در طول زندگی خود اهدافی در سر پرورانده ایم. این یک جمله کاملا رایج است، اما چند نفر از ما دقیقاً به اهداف خود رسیده است؟ علت آن این است که با نحوه صحیح برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف خود آشنا نیستیم. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا نحوه صحیح برنامه ریزی را نشان دهیم تا زودتر بتوانید به اهدافتان دست یابید. به یاد داشته باشید بدون داشتن نقشه راه به بیراهه خواهید رفت. تکنیکی که در این مقاله عنوان می کنیم برای برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت کاربرد دارد. به تنها چیزی که احتیاج دارید یک خودکار، کاغذ، یک دوست صمیمی و یک نوار چسب است. اجازه دهید شروع کنیم:

نحوه صحیح برنامه ریزی

گام اول: از کجا شروع کنید؟

بسیاری از ما در یک برهه زمانی به دنبال رسیدن به یک یا چند هدف بوده ایم. هدف چیزی است که با تمام وجود آن را می خواهیم. اما برخی اوقات، اهداف ما با خواسته‌های دیگران یکی می شود. به عنوان مثال، آیا هدف من این است که نوشیدنی الکلی را کنار بگذارم و یا اینکه تنها قصدم این است که خواهرم دست از شکایت در مورد ضررهای الکل بردارد. بنابراین مدت زمانی را به این فکر کنید که دقیقاً چه چیزی می خواهید.

 گام دوم: یک چشم انداز تعیین کنید.

 یک کاغذ و خودکار بردارید و چشم انداز خود را بنویسید. مثال زیر را در نظر بگیرید:

چشم انداز من

افراد بی خانمان زیادی در شهر (من) وجود دارند که از واکسینه شدن محروم شده اند. اینها گروه ضعیفی هستند که در معرض خطر جدی قرار دارند. من می‌خواهم به واکسیناسیون افرادی از خانواده آنها که دچار بیماری دیابت هستند کمک کنم و دنیا را به جای بهتری تبدیل کنم. این هدف بلندمدت من در زندگی است.

این چشم انداز شامل جزئیاتی در مورد هدف نهایی شما است. از عباراتی مانند «من می خواهم» و «تمایل دارم» استفاده کنید.

گام سوم: به خود انگیزه دهید

انگیزه من:

هنگامی که به افراد کمک می کنم احساس خوبی دارم. با این کار می توانم تاثیر بزرگی بر زندگی افراد بگذارم. هیچ کسی مستحق این نیست که بدون دلیل عذاب بکشد. برخی از مردم واقعاً در حال رنج کشیدن هستند و ما باید به آن پایان دهیم.

 در این قسمت به یک چرای بزرگ پاسخ دهید. هدف شما از انجام این کار چیست و چه انگیزه ای به شما می دهد. این موضوع به شما کمک می کند که همواره هدف خود را به یاد آورید.

 در این زمینه به سوالاتی مانند زیر پاسخ دهید:

 چرا این مسئله در زندگی شخصی برای من اهمیت دارد؟

 چرا این کار من به دیگران کمک می کند؟

چرا باید زندگی خود را صرف انجام این کار کنم؟

کار من چه تاثیری در زندگی و محیط اطرافم دارد؟

در اینجا لازم است که با خود صادق باشید. زیرا قرار است نیت خالص خود بیان کنید.

 گام چهارم: چگونگی انجام کار را مشخص کنید

چگونه:

  • شناسایی افراد مبتلا به دیابت در جامعه

  • یافتن اهدایی برای واکسن رایگان و یا تامین بودجه

  • استفاده از کمک متخصصان برای توزیع و مدیریت کار

در این قسمت مسیرهای خاص رسیدن به هدف را بنویسید و برای خود چراغ راهنما نصب کنید.

گام پنجم: یک برنامه عملی تهیه کنید

 برای هر یک از مسیرهای خاصی که تعیین کردید یک برنامه عملی بنویسید و بیشتر وارد جزئیات شوید. گاهی اوقات لازم است که گام های خود را کوچک کنید.

  • مسیر اول: شناسایی افراد مبتلا به دیابت در جامعه

  • تحقیقات آماری در خصوص هزینه واکسیناسیون

  • یافتن لیستی از بیماران دیابتی که در شرایط زیر خط فقر زندگی می‌کنند( پایگاه داده کلینیک مرکزی)

  • استفاده از سوابق بیماران در مرکز کلینیک

  • تامین بودجه یا یافتن اهدایی برای واکسیناسیون رایگان

  • نوشتن یک نامه به دپارتمان سلامتی شهر و نماینده شهر

  • ایجاد یک وب سایت خیریه با هدف تامین بودجه

  • استفاده از کمک متخصصان جهت توزیع و مدیریت کار

  • مشورت با وکلا در مورد قانونی بودن توزیع واکسن

  • تقاضای کمک در بیمارستان از پرستاران، پزشکان آن و دستیاران پزشکی

 گام ششم: قرار دادن ضرب الاجل یا تاریخ اتمام کار

 زمانی که اهداف خود را مشخص کردید و مسیر دسترسی به آنها را نیز تعیین کردید، زمان آن است که برای انجام هدف خود یک بازه زمانی در نظر بگیرید. این بازه زمانی را بر اساس سرعت انجام کار خود تعیین کنید. اما سعی نکنید خود را تحت فشار قرار دهید. ممکن است برای هر قسمت از برنامه عملیاتی به بازه زمانی متفاوتی نیاز داشته باشید.

گام هفتم:  برنامه خود را در معرض دید خود قرار دهید

 تا اینجا با نحوه صحیح برنامه ریزی برای اهداف بلند مدت و همینطور کوتاه مدت آشنا شدید. اما قرار نیست که آن را در کشوی میز خود بگذارید. بلکه آن را در معرض دید خود مثلاً بر روی میز کار و یا یخچال بچسبانید تا همیشه به یاد آن باشید و انگیزه خود را حفظ کنید.

گام هشتم:  با افراد خانواده و آشنایان خود صحبت کنید

در این زمینه دوستان و آشنایان می توانند بسیار کمک کننده باشند، زیرا آنها احتمالاً با منابع و روابطی آشنایی دارند.

 گام نهم: روند پیشرفت خود را نظارت کنید

 زمان هایی است که بر اثر فشار سردرگم و یا دل زده می شوید. در این راه با نظارت بر میزان پیشرفت خود انگیزه بیشتری برای انجام کار بیابید. اگر برنامه شما شامل فعالیت های روزانه است پس از انجام هر فعالیت در روز، یک علامت لبخند و یا ضربدر بر روی تقویم قرار دهید تا به شما نشان دهد که چقدر در کارتان پیشرفت کرده اید.

 گام دهم: به خود پاداش دهید

 گاهی اوقات بسیار خوب عمل می کنید، پس چرا به خود پاداش ندهید، با این حال به فعالیت هایی که مخالف با اهداف شما است پاداش ندهید. مثلاً اگر قصد شما کاهش وزن است،  قرار نیست خود را مهمان یک بستنی بزرگ کنید.

در این مقاله با نحوه صحیح برنامه ریزی آشنا شدید. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. به یاد داشته باشید، رسیدن به اهداف نیازمند برنامه ریزی است، اما مهم تر از آن پایبندی به برنامه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

mobile-navبا ما تماس بگیرید
۰۲۱۱۲۳۴۵۶۷۸۹